5 nyttige tips til din webshop

Med mellem 12-24 millioner webshops i hele verden, er der hård konkurrence, næsten uanset hvilken branche du er i. Det er selvfølgelig vigtigt at få nye kunder på shoppen, men det er også vigtigere end nogensinde før, at udnytte potentialet i de kunder der allerede har besøgt og handlet ved din shop. I dette indlæg vil vi fokusere på 5 områder du kan fokusere på, der kan hjælpe med at øge din omsætning, ved at fokusere på dine eksisterende kunder.

1. Beløn loyalitet

 

At belønne loyale kunder er en vigtig stratetegi for at sikre gentagne køb på din shop. Konkurrencen er hård, så du skal sørge for at give incitement for at kunderne køber produktet ved dig, hver gang, og ikke ved konkurrenten. 

 

Giv rabat-vouchers til fri fragt eller gavekort hvis kunden runder et vist beløb

Giv kunden en grund til at komme tilbage til din shop næste gang, og øg samtidig kurvens størrelse. En god strategi til dette kan være at finde din webshop gennemsnitlige kurv størrelse og fastsætte hvad du godt kunne tænke dig at øge den med. Et eksempel kan være en shop der har en gennemsnitlig ordreværdi på 150 kroner, og denne vil de gerne øge. De laver derfor en regel om at kunder, der handler for mere end 250 kroner, modtager en rabatkode i deres email, som de kan anvende på deres næste køb i shoppen. På denne måde, kommer kunden igen næste gang, og samtidig smider de lidt mere i kurven for at opnå rabatten. 
Det er vigtigt at gøre kunderne opmærksom på rabatten, du kan f.eks. vise i minikurven hvor langt de er fra at opnå rabat.

Få kunderne til at oprette en bruger

Når kunder opretter en bruger på din side, er det ikke kun nemmere for kunderne at placerr deres næste ordre, du får som webshop ejer også meget andet brugbart information du kan anvende i din målrettede marketing. 
Der er flere ting du kan gøre for at få kunderne til at oprette en bruger.

  1. Giv kunder der opretter sig, en rabat på deres første køb.
  2. Gør det nemt for kunden at oprette sig, f.eks. ved at gøre det muligt at oprette en bruger efter købet, f.eks. ved at linke til opret en bruger fra success siden. 
  3. Informer kunderne tydeligt om fordelene ved at oprette en bruger. Fortæl dem om mulighederne for at nemmere tracke ordre, genbestille, finde oversigter over tidligere ordre, specielle rabatter til registrerede brugere og alle andre goder ved at have en bruger på din webshop.
  4. Giv dine eksisterende registrerede bruger rabat hvis de får andre til at oprette sig som brugere på shoppen. Dette kan gøres ved f.eks. at implementere et "refer a friend program".


Implementer et loyalitetsprogram i din webshop

Et loyalitetsprogram er nok en af de bedste metoder at belønne loyale kunder og lokke nye kunder til at oprette sig som bruger og besøge din side igen.

Der er utallige måde at gøre det på, så du skal vælge den strategi der bedst giver mening for din forretning og dine kunder. 
En af de mest populære metoder er at lade kunderne optjene point de kan anvende i shoppen, enten som en rabat på det totale køb, eller på specifikke varer der kan købes for point. Det kan også være at du giver dem en rabat baseret på deres totale køb eller hvor mange point de har optjent. 
Du kan også give kunder der er med i loyalitetsprogrammet adgang til specielle rabatter, eller rabatter før alle andre, f.eks. ved at give dem adgang til black friday tilbud eller ligende, dagen før alle andre kunder.

 

Der er mange flere måder at belønne loyale kunder. Det er derfor vigtigt at du sætter dig et mål for, hvad det er du gerne vil opnå med de ting du implementere, så du løbende kan måle på om dine tiltag virker efter hensigten og ændre strategi hvis du kan se det ikke virker som du ønskede.

2. Brug målrettede kampagnemails

Brug målrettede kampagnemails, og gerne ofte. Arbejd aktivt på at få tilladelse fra dine kunder til at sende dem information og dele gode tilbud med dem. Direct email marketing konverterer effektivt, hvis du kan ramme kunden med præcis deres interesser og behov
Brug effektiv kunde segmentering og automatiske emails sendt ud til kunder, f.eks. ved at anvende www.klaviyo.com eller andre lignende platforme.

3. Ræk ud til kunderne

Ræk ud til kunderne! Ved hjælp af marketing platforme såsom www.hubspot.com eller www.klaviyo.com kan du tracke hvor ofte kunderne vender tilbage og handler i din webshop. Hvis der er gået lang tid siden de sidst har besøgt eller placeret et køb i din webshop, så tøv ikke med at række ud (selvfølgelig hvis du har indhentet tilladelse til dette). Det er effektivt at tilbyde en rabatkode til inaktive kunder, for at motiverer dem til at foretage et nyt køb i din webshop.

4. Reducer tabt kurv og bounce rate.

Fokuser på at motivere de besøgende der allerede er på din side, til at færdiggøre deres køb, i dag.
Der er mange ting der kan gøres for at reducere bounce rate på kurven eller i checkout. For det første, er det en god idé at vise leverings omkostninger flere steder og ikke kun i check-out. Du kan også tilbyde en rabat i en pop-up til kunder der bevæger deres mus hen på ”luk vinduet” knappen.  Du kan i perioder også tilbyde en rabat direkte fra kurv siden, f.eks. på helligdage eller på dage hvor du historisk har lavest salg.

5. Anmeldelser

Søgemaskiner og kunder bruger anmeldelser til at afgøre om din webshop er legitim. Du kan enten bruge din platforms indbyggede anmeldelses tool (find guide til Magentos her: ) eller anvend f.eks. Trustpilot til at hjælpe med at indsamle anmeldelser.
Vær opmærksom på dog, at kunderne gerne vil se mange anmeldelser, før de er med til at positivt have indvirkning på kundens køb, gerne 200+ ( kilde)

​​​​​​​Du skal derfor aktivt arbejde på at få kunderne til at give både dig og dine produkter anmeldelser. Vi anbefaler at du følger op på kundens køb ca. 1 uge efter de har modtaget deres produkt, du kan eventuelt give dem en lille rabat på deres næste køb, mod at få en anmeldelse.

Vil du høre mere om hvordan vConnect kan hjælpe dig med at øge din konvertering? Kontakt os via kontakt formen i dag! Vi er klar til at hjælpe dig med at forbedre din webshop. Du kan læse mere om vores services her

Forfatter Melissa Djurslev